21. dec. 2013

Shanghai, baby!

Turen går til…. Shanghai!

9 af os fra holdet havde i lang tid gået og snakket om en forlænget weekend i Shanghai. Da vores ophold langsomt lakker mod enden, tog vi beslutningen og fik bestilt flybilletter til d. 12. December.
Vi tog afsted natten mellem onsdag og torsdag klokken intet mindre end 5 om morgenen, hvor vi blev kørt med bus fra skolen og hen til Tianjin lufthavn. Bussen var en, som vi sammen havde bestilt, da det ikke altid er lige let at få en taxa til 9 personer klokken 5 om morgenen. Det tog godt en halv time at køre, da der ikke var mange biler og trafik at finde på vejene, så vi var i lufthavnen klokken 5.30. Her fandt vi så ud af, at man først kunne checke ind godt en time før vores fly skulle gå, hvilket var klokken 8. Heldigvis var vi mange, så tiden gik relativt hurtigt. Efter at have checket backpacks og kufferter ind, gik resten bedre end forventet. Jeg tror vi alle var lidt spændte på at skulle flyve indenrigs - Det var jeg i hvert fald. Med i vores billet til 500 kr. var der endda også mad, så det gik lidt af de 2 timers flyvetur også med.

Vi ankom så i Shanghai lufthavn ved en 11-tiden og skulle så med metro ud til vores hotel der lå lige ved Nanjing road, som er en kæmpe shoppegade i Shanghai. Beliggenheden var derfor helt perfekt for os piger i forhold til at få stillet vores shoppelyst, men også fordi det var lige midt i centrum. Vores Hostel, Blue Mountain var rigtig fint og man kunne mærke, at mange rejsende fra forskellige lande havde boet der. Vi var der ved en 12-tiden og efter en bid mad i caféen og upakning på vores 8-personers værelse gik turen ud i byen.
Vi startede ud med at tage til en kendt park kaldet Yuyan Garden. Det var som så meget andre gamle seværdigheder præget af de kinesiske huse med spidse tage samt mange små søer og planter - Dog var det en rigtig fredfyldt, smuk og stille park, hvilket var specielt at opleve mit i Shanghai.
Efter at have været der et godt stykke tid, og fået lidt mad på Starbucks (<3) gik vi hen til The Bond, der er kæmpe flod i Shanghai. Herfra kan man også se de enorme neonfarvede bygninger der karakteriserer byen, blandt andet det kæmpestore TV-tower, Oriental Pearl Tower, og øloplukker bygningen, der pt. er den højeste bygning i Shanghai. Da mørket faldt på valgte vi at tage med en båd, som sejlede langs floden. Det var også en rigtig fed oplevelse og virkelig smukt.

Næste dag, fredag, tog vi ud til Hangzhou, som er en by lidt udenfor Shanghai. Her er der blandt andet en stor flod kaldet West Lake, hvor der rundt om ligger mange templer og haver omkring. Vi valgte at se floden ved at cykle rundt om den, hvor vi lejede en cykel til 4 personer til os piger, og en cykel til 2 personer til drengene. Det kom vi til at bruge lidt for lang tid på, da cyklerne ikke ligefrem var bygget til ræs, så vi fik ikke nået at se det kendte Leifeng Pagoda tårn. Dog fik vi lavet en aftale med en lokal om, at han kunne køre os ud til nogle themarker og tilbage igen for 200 kr. - Problemet var bare, at der på det tidspunkt allerede var blevet mørkt, så der var ikke så meget the mark at se. Smage på det kom vi heller ikke til, da en et kg the kostede et tre cifret beløb.

Lørdag var det så blevet tid til shopping, og vi startede ud med at tage på fake-markedet i Shanghai. Det mindede rigtig meget om det i Beijing, men var lidt mere uoverskueligt og kun med lidt enkelte forskellige ting. Jeg tror vi piger stadig er størst fan af Beijing-slagsen. Herefter tog vi tilbage på hotellet med vores indkøb og fandt derefter en restaurant i nærheden med dumplings. Efter at have fået fyldt maverne op gik vi op på Nanjing Rd., hvor vi var i både Zara og Forever 21.... og så nåede vi egentlig ikke så meget andet end de to butikker.

Søndag var så dagen hvor vi skulle hjem, men flyet gik først 21.30 så vi havde en hel dag foran os. Vi checkede ud fra hotellet omkring 11-tiden og tog derefter rundt til lidt forskelligt. Jeg tog med nogle af pigerne til antikmarkedet, hvilket vi senere fandt ud af ikke så meget var et marked, som bare udstillinger af gamle ting. Dog stødte vi ind i en mand, der efter sigende skulle være frivillig og som var så venlig at vise os rundt i området. Vi fik blandt andet lavet stempler med vores navne hos en kvinde i en lille butik, var til the-smagning og spiste stegte nudler og dampede brød. Under hele turen fortalte manden vældigt om sit liv, sin søn og generelt bare ting om Kina og hans erfaringer med andre foreigners. Vi spurgte ham beskedent hvor gammel han egentlig var, og fik til vores store overraskelse af vide, at han var i midt tresserne. Hans engelsk var godt og vel på niveau som vores, og hans hud var stort set rynkefri. Han påstod, at det var på grund af hans kost og ikke mindst det the'en han drak.
Herefter tog vi til Peoples Park hvor der var bryllupsmarked, hvilket er en meget normal ting i Kina. Det betyder såmend, at unges forældre tager ud til de her markeder for at "sælge" deres børn, men så vidt vi har forstået indgår der ingen penge i handlen. På markederne kan man finde tusinde af annoncer over alt af kvinder og mænd der søger ægtefælle. Det spøjse ved hele idéen er, at det er forældrene der står for det hele, da det både er dem der går ud og "sælger" men også dem der går rundt og kigger annoncerne for at finde én der passer lige præcis til deres barn. Det gode ved det er vel, at man aldrig får en svigerdatter eller svigersøn man ikke selv bryder sig om.....
Da vi satte os ned for at få et lille hvil i parken kom der en dreng hen til os og introducerede sig selv som "Blue Sky". Blue Sky er en 7-årig dreng der var halv japaner, halv kineser som har lært at snakke godt flydende engelsk, ved at snakke med foreigners i parken (se visitkort).
Vi sluttede dagen af med at tage til Shanghai Museum hvor vi var en times tid eller to, for derefter at tage tilbage til hotellet for at mødes med de andre og tage en metro ud til lufthavnen. På det tidspunkt var alle virkelig smadret og ville gerne hjem. Der var bare det lille problem, at vores fly var godt en time forsinket. Det betød også, at vi kom semi sent hjem, og at mange tog mandagen fri.

Mandag vågnede jeg dog desværre op med madforgiftning, der resulterede i, at jeg brugte min mandag 50% i sengen og 50% på toilettet.... Det skulle vel ske på et eller andet tidspunkt, så hellere nu end på rundrejsen.

Alt i alt var det dog en rigtig god tur, og jeg tager helt sikkert tilbage dertil i rundrejsen, da der stadig er masser at se. Hotellet, Blue Mountain, var også rigtig godt og kan klart anbefales. Det kostede os alle 50 kr. pr. nat og der var både gode toilet og bad faciliteter, på trods af at det alt sammen var fælles.  Shanghai er klart en by der er lidt mere fremme i skoene - Især i forhold til udvikling, end f.eks. Beijing og Xi'an. Mette fra holdet udtalte også, at det jo næsten ligner New York med alle de høje bygninger, og det måtte vi give hende ret i, på trods af det kun var hende der havde været der.

I Tianjin lufthavn
Sebastian og Páll
Find 1 fejl

Jeg tog billeder (...hvilket var sjovt at tage billeder af)
Billedet der kom ud af billedet af mig der tager billeder
Mette der tager et lidt kliché og turistfyldt billede.. Vi var ligeglade, for vi var i Shanghai
Tea House
Mig der tager flere billeder. Her af mig selv
Mette i Yuyan Garden
Mig og Chris i Yuyan Garden
Drage i Yuyan Garden
"Det mest besøgte sted" i Yuyan Garden
Mette og Chris
Mathilde, Mette og Chris
Mand der laver små koste
Mig
Masser af fisk
Flere fisk
En af de lidt mere specielle guder
Bånd i templet

Mathilde, Mette, Chris, Mette og jeg på en drage
Let at komme op, svært at komme ned igen
Mig, Chris og Amalie foran The Bond
En af de både man kunne komme med
The Bond

The Bond og TV-tower
"Øl-oplukkeren"

Selfies er vigtige at få, når man nu endelig betræder turist-områder
Sebastian, Chris og Mads på båden
Os alle på båden
Amalie og jeg
Da vi havde et værelse til 8, men var 9, var der nogle der skulle sove i samme seng
I Kina laver man det meste af bambus...
Scooter og cykel helvede
Hangzhou så vi på cykel. Her drengene i fuld fart på 2-mands cyklen
Amalie, Chris og jeg på 4-mands cyklen
Igen; Selfies er vigtige!
Hangzhou
Spiser også andet end ris i Kina
Bådene på floden i Hangzhou
The-blomst
Vores frivillige guide
Chris der smager på the
Damen der lavede the til os

Os alle med vores søde (og lave) guide
Bryllupsmarkedet
Annoncer på folk der skal loves væk
Mette, Amalie, Chris og jeg i Peoples Park
Blue Sky med hans kort
Blue Sky's kort
Ude foran Shanghai museum
Shanghai museum var dog en af de knap så interessante oplevelser