18. sep. 2013

Farm og tur til IKEA

Fredag skulle vi for en gangs skyld på tur med børnene. Vi blev fortalt, at vi skulle ud og se en farm med børnene. Busturen varede godt en time, og på den tid var der selvfølgelig en af børnene der nåede at brække sig. Jeg troede først det var en der havde spildt suppe, men jeg tog grueligt fejl. Første stop var ude på en mark, hvor der var blomster og jordnøddeplanter. Børnene fik lov at plukke jordnødder friske op af jorden, og når de ikke gad mere gik lærerne helt amok. Der kom to store poser med hjem, som jeg ikke er helt sikker på, hvor er havnet - måske på lærerværelset? Næste stop var så et sted med nogle dyr. Vi lærere havde håbet, at der kun var et, da vi alle var mega trætte efter første stop, men desværre. Da børnene kom ud af bussen fik de lov at tisse i squat-stilling hvor nu end der var plads. Dyrene bestod i nogle hjorte/dådyr og et par strudser. Heriblandt også kæmpe store edderkopper, som selv lærere skreg ved synet af. Da vi havde gået en runde i hvad der lugtede som et gammelt kloaksystem, skulle vi grave lidt mere efter mad. Denne gang var det søde kartofler, og efter alle børnene havde fået taget et billede med en kæmpe kartoffel, skulle vi over og plukke bønner/sukkerærter. Så gik turen også hjem efter det. I bussen på vej hjem, var der heldigvis ingen opkast-ulykker, men til gengæld en stank af de majspølser som børnene gnaskede i sig. Jeg blev tilbudt, men sagde pænt nej tak. Vi var alle meget trætte efter turen, og også meget sultne, så både børn og voksne faldt i søvn på vej hjem - Det var nu altså lidt hyggeligt.

Vi kom hjem ved en 13-tiden, selvom vi faktisk havde fri klokken 11.30, så vi skyndte os og få noget mad, også videre til kinesisk undervisning, hvor vi for første gang skulle lære noget faktisk sprog. Det var virkelig svært, især fordi lærerens engelsk haltede lidt - også er kinesisk generelt bare svært.

Da det blev omkring spisetid, var der nogle (Amalie, Sebastian og Mette x 2) der tog til Beijing, for at overnatte til lørdag, hvor mig, Aleks, Mathilde og Christiane skulle derind.

Vi tog derfor med taxaen til tog-stationen lørdag morgen. Den lignede mest af alt en lufthavn, og der var skam også scanning og sikkerhedstjek af både bagage og krop. Vi fik en billet, og skulle vendte en times tid til toget kørte (billetterne bliver hurtigt udsolgt til Beijing i weekenden). Toget kørte vildt stærkt (godt 300 km/t) og det var en sjov fornemmelse næsten at flyve igennem byerne. Da vi ankom mødtes vi med de andre, og herefter tog vi en taxa til den forbudte by. Her oplevede vi et kæmpe billede af Mao, men dog ikke selve byen, da vi skulle finde et hostel. Efter en lang gåtur, fandt vi endelig frem til Sunrise Hostel, som havde 2 værelser ledige, et á 3 og et á 4. Mig og Amalie fik derfor lov at sove i en seng, men det var vi ikke kede af. Sunrise var virkelig et godt hostel med god betjening (folk der snakker engelsk) og hyggelig stemning. Vi smed vores bagage, og tog herefter på silkemarkedet. Jeg havde forestillet mig at det var en masse boder på gaden, men det var lidt ligesom et kæmpe supermarkedet med en masse små butikker, fyldt med råbende og rivende "ansatte".  Selv købte jeg både "Nike" sko, "Mulberry" taske og en "Chloe" skjorte til godt ingen penge.

Efter at have tulret rundt derinde i nogle timer, var det tid til at få noget at spise. Derfor tog vi tilbage på Sunrise. Der fik vi noget aftensmad og nogle drinks, for så at tage en taxa ind til Bar Street i Beijing. Her mødte vi faktisk en dansker, hvilket var mægtig sjovt, og også en masse tyskere (der var næsten flere udlændinge end kinesere). Da klokken blev sen tog vi en taxa tilbage til Sunrise for at få et par timers søvn.

Søndag skulle nogle af os (Sebastian, Mette, Amalie og mig) så til perlemarkedet. Vi skulle med taxa - as usual, men det var helt vildt besværligt at få en, da ingen gad at køre med os, og hvis de endelig gad var det til mega overpris. Vi fandt hvis aldrig helt ud af hvorfor, men vi besluttede os for at tage en bus i stedet. Det tør vi godt igen, for den kostede kun 1 yuan, også kørte den lige til hovedindgangen af perlemarkedet.

Perlemarkedet var mere kedeligt end silkemarkedet, da det hovedsageligt var perler der blev solgt, og til sidst tog vi ind for at få noget aftensmad. Herefter tog vi direkte ind på togstationen, og vi glædede os alle til at komme det sted hen, som vi nu betragter som hjem. På vej i toget skulle jeg lige snige et billede til Amalie, af manden der sad bag hende. På bedste sniger-vis fik jeg taget et billede med min iphone, det eneste ikke så sniger var, at min blitz gik af idet billedet blev taget. Det var ikke spor pinligt…. Alt i alt var Beijing meget hyggeligt, men meget storbys-agtigt, så Tianjin er nu stadig favoritten i mine øjne. 

Da det blev mandag var det normal arbejdsdag igen. Det var lidt hårdt, nu hvor man havde været konstant igang i weekenden, men det gik. Da vi fik fri tog Mette, Mads, Pált og mig en taxa til IKEA, som ligger her i Tianjin. Det var helt underligt at føle at man var tilbage i Danmark og på en helt normal tur i IKEA. Vi havde længe manglet nogle forskellige ting som opvaskebørster, lagner, tallerkner etc. så vi fik handlet rimelig stort ind. I IKEA her i Tianjin er der også en afdeling der hedder "Swedish food market" hvor man bl.a. kunne få "normal"/ægte chokolade, skorper, knækbrød, marmelade osv. så der blev der også brugt nogle penge. Vi fik også alle en is, og det kan godt være vi normalt synes det er billigt i IKEA, men her er det mega billigt. En softice kostede en yuan, hvilket svarer til under en krone.


Da det blev tirsdag aften skulle vi have haft besøg af nogle andre danskere der bor her i Tianjin. De valgte dog aldrig at dukke op, så vi var et par stykker der tog på Bedroom Bar for at spise aftensmad. Jeg har fået lejet mig en cykel herovre, så der bliver cyklet til og fra diverse ting. Når engang vi kommer tilbage til Danmark, er jeg ikke sikker på at jeg ville kunne begå mig naturligt på en cykel, i en trafik hvor reglerne faktisk bliver overholdt.. Barturen udviklede sig dog hurtigt efter aftensmaden, og der var både ildshow og gratis vandpibe fra manageren. Det endte med at vi var hjemme ved en et-tiden om natten, så vi var alle trætte om onsdagen.
Vores nye "uniform". Vi har kun 1 pr. mand
Børnene skulle helst gå i rækker
Begejstringen og kaosset vil ingen ende tage
Grace (alle har vel en favorit) 
Der plukkes jordnødder
Planterne.. Godt med jord
Alura (den ene af tvillingerne)
Det er hårdt at være på farm 
Dag 1 - Frokost efter ankomst til Beijing
Vi gik forbi den forbudte by
Politiet prøver at hjælpe os på vej mod Sunrise Hostel 
Ankomst fejres bedst med en øl
Silkemarkedet
Fancy pancy elevator
Sebastian fik sig en ny hat
Dag 2 - På vej i bus mod perlemarkedet
Glade efter ankomst
Intet perlemarked uden en kæmpeperle og åndssvage poseringer
På vejen hjem var visse personer trætte..
Meget trætte
Tirsdag blev der forsøgt lidt af hvert
Og der var masser af man-love

Cathay Futures egen avis, hvor der er billede af mig og Anna samt vores Mamma Mia optræden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar