6. sep. 2013

Karaoke mania

Om onsdagen tog vi om aftenen på en lokal karaoke bar (en af mange her i byen). Vores port lukker allerede klokken 21 om aftenen, og af samme grund var vi nødsaget til at banke på hos dørmanden, så vi kunne komme ud. Det resulterede i en skideballe (på trods af, at vi har fået besked på bare at banke på) og en halvbleg kineser i intet andet end underbukser.

Inde på baren var der allerede gang i den, selvom det var onsdag. Vi fik en hel sofa for os selv, da vi var rimelig mange, og udover os var der nogle herre og en enkelt kvinde. Øllene kostede 5 kr. og smagte mere af vand end af øl(ikke at jeg klagede over det), da der "kun" var 2,5% alkohol i dem. Amalie og jeg sang "Grease is the word" og "Wannabe", og på et tidspunkt blev der også sat Gangnam Style på, og så var det først, at det gik helt ned. Vi var alle oppe og danse, sammen med alle kineserne, og på et tidspunkt var der en af kineserne der sparkede vildt op i luften og gik i spagat.. Den typiske onsdag aften.

Jeg er også gået fra at have 3 lærere til at have 4, da Titi har vist sig at være gravid. Den nye hedder Momo, og hun er virkelig også sød. Samtidig er hun nogenlunde samme alder som mig, og kan også en del engelsk ligesom Titi.

Om torsdagen var der "parents day". Forældrene kom først senere på dagen, så jeg mødte ikke nogen af dem, men lærerne fik de af børnene der har engelske navne. Nogle af dem viste ikke hvad deres børns engelske navn var, men ville finde ud af det til på mandag, og derefter skal jeg så navngive resten.
På et tidspunkt hvor en af lærerne spillede klaver mens børnene sang, gik en af drengene fra klassen hen til mig, og prøvede at liste et kys ind. Jeg havde overhovedet ikke bemærket ham, så jeg blev lidt overrasket og kom til at skubbe ham væk, men han stod bare og lavede kysselyde i stedet for at reagere. Jeg ser åbenbart bare mega sød ud, eller i hvert fald kiss-able. Mange af lærerne kysser også eleverne på kinden, så det er ikke mega unormalt, men stadig meget forskelligt fra en dansk børnehave.

Vi fik også af vide, at Michelle, der er kontaktpersonen for kindergarten, stopper. Hun skal over på en anden skole, for at være rektor, og vi har derfor fået en ny, der hedder Anni. Hun kan ikke helt så meget engelsk som Michelle, men virker stadig sød og dygtig.

Da jeg fik fri, tog mig, Mette, Mette og Christiane ud i et storcenter, hvor de fik lavet negle imens jeg kiggede lidt rundt, og til sidst sluttede vi af med Starbucks. Vi tog taxa til og fra, hvilket kostede 24 yuan tur/retur, for godt 10-15 min. hver vej. Det kunne de danske taxaer godt tage og lære noget af.
Om aftenen tog vi ud til TV tårnet, hvor Sebastian, Aleks, Mette, Elvira og Christiane tog op i tårnet, og mig og Amalie tog videre ud i byen, da vi begge er højdeskrække. Vi gik lidt rundt i Tianjin og fandt til sidst supermarkedet tæt på skolen, hvor vi lige handlede lidt ind. Vi havde ikke fået adressen til Cathay Future med, så vi måtte gå (ikke at der er langt, men vi havde ikke prøvet det før..). Jeg har en app med offline GPS, så der var heldigvis ingen omveje eller faren vild. Da vi nåede hjem, var porten selvfølgelig blevet lukket, så vi gik igennem parken, hvilket var rimelig uhyggeligt. Vi overlevede heldigvis.


Fredag var der igen et af børnene som kastede op, fordi han grad så meget. Det er åbenbart meget normalt, for en af pigerne græd også hysterisk, og endte med at få en pose hvis hun skulle kaste op. Vi tog lidt senere ind i parken ved siden af skolen, hvor vi fodrede fiskene med chokoladekiks. Det var rigtig hyggeligt at komme lidt udenfor klasselokalet, for børnene kommer generelt ikke så meget ud. Desværre havde en af pigerne et uheld i bukserne, men det kan jo ske for alle. Dog har jeg erfaret, at "niu niu" betyder tisse på børnesprog (det er barnligt og uhøfligt at sige det som voksen), så det er ofte at jeg hjælper børnene på toilettet, nu hvor jeg kan forstå lidt. Det eneste det egentlig kræver er, at man husker dem på, at de skal vaske hænder.

Da klokken blev 13, skulle vi til møde med James, som er en canadier her på skolen, der også har OK meget at gøre med os foreign teachers. Vi havde altså ikke kinesisk undervisning i dag, men normalt har vi det tirsdag, torsdag og fredag. Han forklarede os bare lidt om kinesisk opførsel osv.

Efter dette, mere præcis klokken 2, skulle Amalie, Elvira, Anna, Therese, Fanny og mig til noget kaldet Teachers Day activity. Som sagt har vi Teachers Day den 10. september, men i dag skulle vi blot lave nogle aktiviteter med børnene, og hjælpe dem med at forberede sig til Teachers Day. Det var i hvert fald hvad vi havde fået af vide, men da vi kom derhen viste det sig, at det mest af alt var for billedernes (imaget ud til) skyld. Det er noget af det mest surrealistiske jeg længe har været med til, og under alle 3 kvarter lavede jeg ikke ret meget andet end at smile til et kamera eller ud i horisonten i samme position. Et opstillet spontant billede skulle det blive til, men jeg tvivler nu på, hvor spontant det egentlig kommer til at se ud - Men udover det var det meget sjovt. Det var fint for de børn i preschool vi var henne ved, lige at få et afbræk fra den normale undervisning, tror jeg.

I weekenden har vi ikke nogle planer, og skal heller ikke arbejde, men umiddelbart er idéen at vi skal ud og se lidt mere af Tianjin og måske have en øl eller hundrede.

Læreren med brillerne er Titi, den anden Momo
Børnene og deres "nudler"
Børnene kaldte dem "fruit noodles"
Børnene er ivrige efter at vise deres nudler frem
Rainbow (måske spisetid heller ikke var en godt tidspunkt at tage billeder)
Alizee 
Jill (Hun begyndte at smile senere den dag)
Grace
Vi fodrede ænder
Noget af det vi lavede til kinesisk undervisning. Det er en historie om en glad mand i et lille hus.
Mig og Amalie prøver at vaske tøj........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar